Transport, logistik och Black Friday

Nu är det snart Black Friday och sedan drar julhandeln igång med full fart. Det innebär fler lastbilar på vägarna i form av logistik och transport. Allt fler väntas beställa prylar på nätet, vilket belastar posten och skapar behov av fler fraktalternativ.

Har du funderat på att skicka ett paket? Då är shiplink.se ett utmärkt alternativ. Med bra fraktpriser, enkel prisberäkning, smidiga helhetslösningar samt modern kundservice går det enkelt. Snart är paketet framme.

Några som däremot har problem, och har haft det ett längre tag är inga andra är Postnord. I en artikel i Expressen går det till exempel att läsa om hur man nu fruktar totalt kaos på Black Friday.

 

Black Friday – stor dag för frakt och logistik

Black Friday kom till Sverige för bara några år sedan men har växt stadigt sedan dess och är nu en av de allra största shoppingdagarna, inte minst på nätet men även i butiker. Det gör också att folk skickar mer paket och beställer mer frakter runt om i landet, en rejäl utmaning för logistikföretag och fler lastbilar på vägarna. Dagen är viktig för handeln men möts av reaktioner från olika håll, bland annat uttrycker många att shoppinghetsen är dålig för miljön och uppmanar till onödiga impulsköp. I en artikel här i magasinet Resumé går det till exempel att läsa om hur många nu uppmärksammat motrörelsen White Friday, som handlar om att en inte ska shoppa på den ”svarta fredagen” utan stå emot handelns påtryckningar.

Även Vita Huset har tagit ställning mot billiga paket som skickas över jorden. Inte för miljöns skull utan för den amerikanska ekonomins. Det är President Trump som stoppar billiga kinapaket. I Veckans Affärer går det att läsa om hur regeringen i USA vill begränsa handelunderskottet till Kina, och menar att kinesiska företag har haft det enklare att sälja sina saker till amerikanska konsumenter än vad amerikanska har haft, genom subventioner och orättvisa postfördrag. Det har stört konkurrensen och den amerikanska marknaden har översvämmats av billiga varor från Kina som amerikanska handlare och entrprenörer inte kan tävla emot. Nu återstår att se vad som blir Kinas svar på saken. Mer om detta här.