Utnyttja dina transporter

Tro det eller ej men just lastbilar, bussar, taxibilar och transporter av olika slag är den bästa annonsplatsen som man kan ha, av flera anledningar. De flesta har sett Coca Colas lastbilar när de åker runt i staden och de flesta känner nog igen sig om man säger att det vattnas i munnen när Ben & Jerrys-lastbilen passerar oss. Det är därför det är viktigt att som företagare synas på detta sätt, har man transporten och kör varorna så är det slöseri med annonsplats att inte utnyttja det.

Företagare och stora varumärken runt om i världen har förstått vikten av att låta sina lastbilar synas. De har förstått vikten av den spridningen som blir av att personer ständigt påminns om att märket, drycken, produkten eller vad det än är, finns. Vi törstar när vi ser Coca Colas röda och snygga lastbil, vi hungrar efter en Delicatoboll när deras lastbil åker förbi. Det är en stor del av marknadsföringen för dessa varumärken och produkter och därför är det dumt att missa chansen att själv utnyttja platsen. Det kallas fordonsreklam och kan återfinnas på de flesta sorters fordon, varför man ska ge sig in i den här typen av reklam är enkel:

  • Varumärkesbyggande är en stor del i att vara ett företag. Om ingen vet vem ni är så kommer de inte heller kontakta er. Byggandet av varumärket görs genom att synas på smarta sätt och att få människor att känna igen er som företag innan de kanske är helt bekant med er produkt. Ett exempel på detta är Monster och deras energidryck, innan den ens fanns i affären kunde mans e mängder av coola monsterbilar runt om i städerna, när drycken väl kom så var man helt enkelt redan bekant med den.
  • Människor lär sig namn lättare tillsammans med något som de känner igen. Säljer er produkt bra så kan ni alltid ha fokusen på produkten men alltid ha ert företagsnamn med, exempel på detta är Delicatobollen som många personer känner igen före företagsnamnet.
  • Spridningen är enorm, från norr till söder utan att behöva betala extra för annonsplatserna i staden. Det är förmodligen den mest ekonomiska marknadsföringen som finns utöver word of mouth.